Workshopdagen op de Praktijkschool

Medio januari hebben de leerlingen van de Groene Hart Praktijkschool twee dagen lang diverse workshops gevolgd in plaats van de reguliere lessen. Het is de eerste keer dat de Praktijkschool zoiets organiseerde. Willem van Ouwerkerk, directeur van de Praktijkschool: “We willen onderzoeken of we in staat zijn om de leerlingen meer ‘gepersonaliseerd leren’ aan te bieden. Dat wil zeggen: het verzorgen van lessen op maat en naar belangstelling.” 

Duncan en Mitchel vinden techniek leuk en maken van ijzerdraad en kunststof een spannende puzzel. Samen overleggen ze hoe ze het aan gaan pakken. Het resultaat mag er zijn. “Best ingewikkeld om zo’n scharnierende draadpuzzel op te lossen”, vindt Mitchel.
In de workshop handverzorging plakt Esmee stickertjes op de nagels van Jennifer. Ze begonnen de ochtend met het schoonmaken van de nagels. Daarna duwden ze de nagelriemen naar achteren en deden ze een basislak op bij elkaar. “Wow, wat een mooie nagels heb ik”, roept Jennifer.

COA


Zoë en Eveline zijn ook graag lekker bezig met hun handen. In ‘Creatief met natuurlijke materialen’ beginnen ze enthousiast aan hun creatie met wilgentenen en bloemen. Ze hebben nog geen idee wat het gaat worden. Op de tafel staan een aantal voorbeelden waar ze naar kunnen kijken. 

COA

Inzicht in eigen mogelijkheden
Uit de keuken komt een heerlijke zoete baklucht. Ayoub en Aleksandra hebben zelf eierkoeken gemaakt met kaneel en appel. Docent Cocky is heel tevreden over het verloop van de workshop. “Er zitten derde- en vijfdejaars leerlingen door elkaar en het gaat prima.” 

COA

Docenten Paulien en Aafke uit de werkgroep leggen uit wat de gedachte achter de workshopdagen is. Ze halen een aantal kerndoelen aan die er onder andere voor moeten zorgen dat de leerling verantwoordelijk wordt voor zijn eigen leerproces. Een ander doel is meer samenhang creëren tussen de verschillende leerjaren. 

In de workshop ‘Door een terugblik, kijken naar de toekomst’ vertelden oud-leerlingen over het leven na de Praktijkschool. Met het doel om na te denken over of je wilt doorleren, werken of beide. Willem verklaart: “We willen op deze manier de leerlingen begeleiden naar nog meer zelfstandigheid. En we hopen dat de workshopdagen de leerlingen meer inzicht geven in hun eigen mogelijkheden tijdens en na de schoolperiode bij ons.” Aafke beaamt dat. “Een bijkomend doel is om de eigenwaarde van de leerling te vergroten en te ontdekken waar hun talenten liggen, ook op het gebied van vrije tijd.” 

COA

Passie
Populair was de sportieve workshop ‘Bootcamp’, waarbij het teamgevoel centraal stond. De training bestond uit hardlopen, zelfverdedigingstechnieken en fitnessoefeningen. Maar de leerlingen bleven niet alleen binnen. Buiten konden ze vogels spotten in de winter. De leerlingen gingen op pad met een verrekijker, want als de blaadjes niet aan de bomen zitten dan kun je ze beter zien. Ook stond magneetvissen op het programma, waarbij de leerlingen met een sterke magneet verborgen schatten naar boven moesten halen. Op het schoolplein was de brandweer bereid gevonden een lesje brandveiligheid te geven. Toch wel spannend, zelf een vuurtje blussen.

COA

Het PR-team was verantwoordelijk voor de verslaglegging in beeld en tekst. Yasmine heeft voor de PR-workshop een aantal leerlingen geïnterviewd. Mohamed vertelt haar dat hij het leuk en gezellig vond om samen te werken met anderen. “Ik heb voor techniek gekozen omdat ik er later iets mee wil doen.” Terwijl Michel muziek koos: “Omdat ik piano speel en muziek mijn passie is.”  

Van Dieke mag het wel vaker georganiseerd worden. Hier is Mandy het mee eens: “Ik vond het leuk om de workshops te doen, van mij mag dit vaker gedaan worden. Lekker geen les. Willem: “Mooi dat deze activiteiten niet als ‘lessen' worden gezien.”

Paulien haalt aan dat de voorbereidingstijd voor de docenten en de werkgroep behoorlijk groot is. Ook zijn er uiteraard verbeterpunten. “Het magneetvissen was voor de leerlingen te koud voor de tijd van het jaar”. Maar na afloop van de twee dagen zijn alle docenten tevreden en de leerlingen enthousiast over het programma-aanbod.

Colofon

Redactie

PR & Communicatie:
Linda Oppelaar
Jolanda van Beelen

Fotografie

PR & Communicatie
Pieter Wagenaar

Tips voor de redactie?

prcom@scopescholen.nl
www.scopescholen.nl