COA

SCOPE portret

Jacqueline van Leeuwen is de nieuwe clusterdirecteur

Sinds januari dit jaar heeft zij het stokje overgenomen van Fred Henzen, die samen met zijn collega clusterdirecteur Johan Vodegel alle SCOPE basisscholen en een school voor speciaal onderwijs onder zijn hoede had. Daarvoor was Jacqueline 9 jaar directeur van basisschool De Stromen en De Viergang. Ze solliciteerde naar de functie clusterdirecteur omdat veel kanten ervan haar aanspraken. Met name het werken aan het beleid om het onderwijs continue te kunnen verbeteren. Uiteindelijk zijn het nog steeds de kinderen waar ze het voor doet.

Hoe ben je eigenlijk in het onderwijs terecht gekomen?
“Ik ben gek op dieren en wilde eigenlijk dierenarts worden, had hiervoor het juiste examenpakket; maar ik maakte geen kans, zeiden ze. Ik had geen startkapitaal en geen ouders met een eigen praktijk. Gedesillusioneerd kwam ik terug van de open dag. En ik heb er toen ook geen moeite meer voor gedaan. Mijn vriendin zat op de PABO en liep stage; ik mocht één dag met haar meelopen. Wat me toen opviel was hoe enthousiast de kinderen waren en ik was meteen verkocht. Achteraf zei mijn moeder dat ik als kind ook al iedereen optrommelde op straat en activiteiten voor ze organiseerde.”

Heb je altijd bij SCOPE gewerkt?
“Ik ben ooit begonnen bij de voorloper van SCOPE, het VCO (red. Vereniging Christelijk Onderwijs), als stagiaire bij onder andere basisschool J.P. Sweelinck. Het grappige is dat ik zelf ook een leerling van SCOPE was. Ik zat op de Dr. Martin Luther King school, dit is nu De Stromen. Daarna heb ik de Ichthus mavo gedaan, wat nu de Groene Hart Topmavo is en het Christelijk Lyceum, wat nu het Groene Hart Lyceum is. Mijn enige uitstapje buiten SCOPE was de PABO.
Uiteindelijk werd ik leerkracht op De Rank. Ik was de eerste leerkracht die werd aangenomen onder die naam. Daarvoor heette De Rank nog de Timotheusschool. Tussendoor heb ik nog drie jaar op de Oranje Nassau gewerkt in Zwammerdam.”

“Omdat ik vond dat ik nog lang niet goed genoeg was als leerkracht, ben ik door gaan leren. Ik heb verschillende opleidingen gedaan om in het speciaal onderwijs en als remedial teacher, intern begeleider en schoolleider aan de slag te kunnen gaan. Ik heb het geluk gehad dat dit in de praktijk ook kon. In 2004 werd ik adjunct-directeur bij De Stromen op de locatie Batenstein. Uiteindelijk werd ik directeur van beide locaties en van De Viergang, dat een nevenvestiging is van De Stromen.”

Vertel eens wat je het allermoeilijkste vond als directeur bij De Stromen?
“Wat me het meeste raakt, zijn kinderen en gezinnen in nood. Als je hun situatie niet kunt veranderen. Je hebt als school daar soms ook andere instanties bij nodig, die dan niet altijd ‘doorpakken’ in situaties wanneer dit hard nodig is. Dan denk ik wel eens ‘Kom op!’. Maar ook met de collega’s uit mijn team waren er soms lastige dingen. Wanneer ik bijvoorbeeld zag dat iemand op de toppen van zijn kunnen liep. Het onderwijs kan behoorlijk pittig zijn en de druk is hoog. Het is er niet makkelijker op geworden door passend onderwijs, bezuinigingen, grotere klassen, noem het maar op. Ik snapte dan heel goed welke problemen er voor zo’n collega meespeelden. Als directeur moet je ervoor zorgen dat de school een veilige plek is voor de kinderen, ouders en het team. Belangrijk daarbij is de relatie die je met elkaar opbouwt.”

COA


En wat zul je het meeste gaan missen?

“Klinkt misschien gek, maar dat is tot nu toe de het persoonlijk contact en de rituelen die je met elkaar had op een basisschool. Om te beginnen stond ik ’s morgens altijd bij de deur. Het persoonlijke contact met de leerlingen, ouders en leerkrachten vond ik belangrijk. Als het even kon, plande ik ook geen vergaderingen en afspraken rond dat moment. Het directe contact, de dynamiek van de leerlingen, de gesprekken met ouders en samen eten met het team waar ik onderdeel van was. Het was een stukje van mezelf. Vergelijk het maar met een kok in zijn eigen restaurant. Nu ben ik overal te gast. Dat is wel even wennen.”

Met welke ambitie ben je clusterdirecteur geworden?
“Als leerkracht keek ik al over de grenzen van een klas heen. Ik wilde graag dat een groep, die ik een jaar lang van alles had geleerd, het jaar daarop ook goed terecht kwam. Maar dat is dan niet meer aan jou, ook als dat niet goed verloopt. Door je met beleid bezig te houden, kun je daar wel invloed op uitoefenen. Ik wil graag iets kunnen veranderen, het onderwijs nog beter maken voor kinderen en aantrekkelijk voor collega’s. Werken is mooi als je het verschil kunt maken. Als kind ben ik een leerkracht tegengekomen die voor mij het verschil maakte. Deze leerkracht snapte hoe ik in elkaar stak. Hoe fijn is dat wanneer er iemand is die moeite doet voor jou. Ik denk dat dit de drive is die in mij zit, om iets terug te doen. Ik kon dit toepassen als leerkracht, remedial teacher, IB’er, directeur en nu ook als clusterdirecteur. Tijdens de clusteroverleggen luister ik graag naar de directeuren uit mijn cluster. Ze kunnen mij vertellen over hun drive en de problemen waar zij tegenaan lopen. Als ik dan een stap doe in het beleid, kan ik voor hen het verschil maken. En uiteindelijk doen zij het ook weer voor de kinderen.”

Je houdt wel van een uitdaging, waar ligt voor jou nog de grootste uitdaging?
“SCOPE heeft een groot hart voor kinderen. Bijna alle kinderen kunnen bij ons terecht. We hebben eigen orthopedagogen in huis, een klas voor hoogbegaafden, onderwijs voor nieuwkomers uit het buitenland waaronder vluchtelingen en we gaan op een unieke manier om met ondersteunende gelden. We voelen dat het onze opdracht is dat ieder kind perspectief heeft. Tegelijkertijd lopen we hierdoor ook wel eens tegen grenzen aan. We willen veel en zijn ervan overtuigd dat wij het verschil kunnen maken.”

COA

“Mijn persoonlijke uitdaging is dat ik nog meer politieke ‘handigheid’ wil krijgen. Ik houd me bij SCOPE onder andere bezig met het VVE-beleid (red. Vroeg- en Voorschoolse Educatie), passend onderwijs, Onderwijs & Ondersteuning en interne begeleiding. In deze functie ben je een procesbegeleider, bewaak je zowel de inhoud als de hoofdlijnen en denk je mee over het beleid. Ik merk dat op dit niveau de belangen groot zijn en dat vraagt om tactisch manoeuvreren. Ik maak beleidstukken die bijvoorbeeld ook bij de gemeenteraad terecht komen. Die moeten van een bepaald niveau zijn en tegelijkertijd praktisch uitvoerbaar zijn. Dan vraag ik me wel eens af: ‘Kan ik dat?’ Maar gelukkig houd ik van een uitdaging.”

Wat doe je in je vrije tijd?
“Ik sport heel graag. Vooral sporten waar ik flexibel in kan zijn, zoals hardlopen en spinnen, spreken me aan. Daarnaast houd ik van koken. Ik ben een echte Alphenaar. Ga vaak met mijn man of vriendinnen naar het theater, lekker uit eten of pak een terrasje. Even lekker ontspannen. Ik ben veel buiten en wandel graag. Ook ben ik al 32 jaar ben ik vrijwilliger op een kinderboerderij. Dieren geven onvoorwaardelijke liefde. Dat zit er dus nog steeds in.”

Colofon

Redactie

PR & Communicatie:
Linda Oppelaar
Jolanda van Beelen

Fotografie

PR & Communicatie
Pieter Wagenaar

Tips voor de redactie?

prcom@scopescholen.nl
www.scopescholen.nl